Thursday, April 22, 2010

Analisis Terkini PRK Hulu Selangor BN : 51.4% PR 48.6%

PRK P094 HULU SELANGOR (HULU SELANGOR) 2010 Analisis Kajian Mikro Persepsi Kepercayaan Politik: Data 23/4 - BN 51.4 PR 48.6


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgxfgWC-5rpTpQNmfLCYx0qF8tcY_hjrlumcmFaH2A8p7tNcchlOd_k_QpRDJy4Az8P6jC2wuJFCbt-9KZjAwBqrqPMrPQTvVzGrmPVJixXxWTerzMZUiZQ9ARV1dhTeoaP_72TqftSO98/s660/map_mukim+hulu+selangor.jpg

Melayu BN 63% PR 36%
Cina BN 28% PR 72%
India BN 42% PR 58%

Demografi Gender:
Lelaki BN 47% PR 53%
Wanita BN 66% PR 34%

Demografi Umur:
21-30 BN 35% PR 65%
31-40 BN 47% PR 53%
41-50 BN 52% PR 48%
60 +atas BN 76% PR 24%

Demografi Listra Daerah:
Batang Kali
BN 63 PR 37

Hulu Yam
BN 67 PR 33

Serendah
BN 53 PR 47

Sungai Tinggi
BN 58 PR 42

Hulu Bernam
BN 67 PR 33

Kuala Kalumpang
BN 52 PR 48

Kalumpang
BN 47 PR 53

Sungai Gamut
BN 87 PR 13

Kerling
BN 58 PR 42

Ampang Pecah
BN 46 PR 54

Peretak
BN 41 PR 59

Buluh Telor
BN 56 PR 44

Rasa
BN 35 PR 65


Komen Dr Abu Hassan

Jentera strategi PR gagal menangani kompleks demografi pengundi wanita menjadikan mesej dan komunikasi isu gagal. Manakala jentera BN turut sama gagal apabila wujudnya perpecahan tugas dan emosi antara Wanita dan Puteri khususnya di sektor urban.

Isu masih lagi berasaskan isu individu tokoh politik dan calon. Sedangkan lingkaran kepercayaan politik khususnya di Hulu Bernam, Batang Kali, Serendah dan Rasa banyak dipengaruhi oleh krisis ekoposial masyarakat rural lokal seperti isu pekerja Gugusan Felda. Wujudnya respon dari Kaum Muda atau Generasi 2 Felda menentang Felda apabila kebanyakan memberitahu bagaimana mereka tersepit, contohnya dalam tempoh 15 tahun kenaikan gaji tertinggi pernah dicapai ialah 60sen. Sayangnya krisis isu ini dan kebangkitan Kaum Muda Felda dalam isu ini tidak diuruskan dengan baik, dan potensi untuk undi masih menjadi keliru atau lebih kuat persepsi undi pada BN. Jentera BN juga begitu aktif dan magnetik di area ini.... See More

Prediksi ini berubah dengan pantas khususnya sokongan buat PR setelah kesan komunikasi dan media baru, serta media alternatif iaitu flyer, banner, poster, ceramah mula menunjukkan pengaruh

Namun dengan tidak menjaga area urban, dan tidak menguruskan persepsi dan tuntutan di kawasan rural khususnya Felda akan membolehkan data berubah dengan pantas dan luarbiasa.

Faktor penentu sekarang ini ialah undi Melayu, undi Wanita, dan undi Kelas Menengah Baru (21-40 tahun)



No comments:

Post a Comment